-Jeśli treść zapisów oferty czy dokumentów stanowiących źródło informacji o transakcji nie jest zrozumiała, a kontrahent nie jest w stanie rzetelnie, jeszcze na etapie przed zawarciem umowy, pisemnie wyjaśnić ich znaczenia - nie podpisuj umowy. Jeśli zawarłeś umowę - żądaj wydania egzemplarza podpisanych dokumentów.
-Przed dokonaniem zakupu wyszukaj z różnych źródeł opinie o sprzedawcy, zwracając szczególną uwagę na opinie aktualne.
-Zweryfikuj w regulaminie podmiotu, na stronie którego dokonujesz zakupu towaru, jest rzeczywiście sprzedawcą towaru czy tylko tzw. pośrednikiem w jego sprzedaży ( dropshipping). Przy dropshippingu w formie pośrednictwa, stronami umowy sprzedaży towaru są klient i dystrybutor, a sklep internetowy jest jedynie pośrednikiem. Konsument może mieć problemy z realizacją uprawnień jeśli faktycznym sprzedawcą okaże się podmiot, na przykład spoza EU.
-Zwracaj uwagę na możliwość nabycia towaru za pobraniem czy odbioru osobistego od sprzedawcy. Umożliwienie przez sprzedawcę wyboru opcji odbioru osobistego czy płatności za pobraniem, może zminimalizować ryzyko kontraktowe i zwiększa wiarygodność sprzedawcy.
-Uważaj na „promocje” czy na oferty, w ramach których cena znacznie odbiega od cen rynkowych oferowanych przez innych sprzedawców. Nie kupuj pod wpływem impulsu, przeanalizuj czy oferta jest na pewno atrakcyjna.
Jak wyjaśnia Agnieszka Domżalska-Łajtar, może się zdarzyć, że pomimo zachowania wszelkich środków ostrożności trafimy na nieuczciwego kontrahenta, który z założenia chciał oszukać i na przykład nie wysłał zamówionego a opłaconego wcześniej towaru. W takich przypadkach należy zwrócić się do organów ścigania-policja, prokuratura i zawiadomić o możliwości popełnienia wykroczenia/przestępstwa.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Agnieszka Domżalska-Łajtar
tel. 22 724-07-11 wew. 216
Dyżur:
Poniedziałek godz. 12.00-16.00
Środa godz. 8.00-11.00